Un fenomen dubios a luat amploare și în Călărași de câteva luni. Înainte de a scrie despre el, vă arăm în rândurile de mai jos alt exemplu, o tehnică identică, dar în alt oraș.
Acționează și pe stradă, dar, pentru a câștiga încrederea potențialilor clienți, unii operează în mall-uri, centre comerciale, unde închiriază spații. Te opresc din drum și încep periajul: vai, ce fotogenic sunteți, ce scumpic e copilul dumneavoastră…, nu vreți să jucați în filme sau să faceți reclame? Dacă ai o doză considerabilă de stimă de sine / față de copil, combinată cu ceva naivitate, te oprești și nu îți vezi de drum când ți se spune că trebuie să plătești o sumă de bani pentru un „acord privind utilizarea imaginii”; care prevede că se face o fotografie și se urcă pe un site „în scopul participării la anumite selecții solicitate de către terți”. Agențiile de casting serioase nu fac așa ceva, dar tu nu știi, nu ai avut tangență cu domeniul, până acum. Așadar, ai rămas pe loc, ai ascultat turuiala „agentului”, te-ai convins că e o oportunitate, plătești 100 de lei sau cât se cere „la prima strigare”, se face fotografia și pleci cu „acordul” în buzunar și speranțe înălțătoare că tu sau/și copilul tău veți deveni vedetă(e). La scurt timp, ești contactat și invitat la o discuție cu „directorul” firmei. Te duci, cu inima bătându-ți în piept. Speranțele par să se împlinească, fiindcă „directorul” îți confirmă că ai fost selectat și vei câștiga mulți bani („garantat cel puțin 2.000 de lei lunar”…). Un mic „amănunt”: trebuie să închei un contract de reprezentare și să achiți, pe loc, 300 de euro… Dacă semnezi contractul fără să-l citești cu atenție în prealabil, tocmai ți-ai luat țeapă: ai cumpărat un album foto „profesional” cu trei pătrimi din salariul mediu pe economie. Genul de escrocherie descris nu se practică de azi, de ieri, ci de ani de zile, dar autoritățile sunt incapabile sau nu vor să îi pună stavilă. Iar agențiile oneste, care operează pe piață conform standardelor occidentale, ceea ce înseamnă că nu încasează bani în avans, ci doar comision de succes, sunt foarte afectate de fenomen. Între agențiile de pseudo-casting, foarte nouă și hiperactivă este Shine Media Group. Operează de o jumătate de an în București, în centrele comercial Auchan Titan și Auchan Drumul Taberei, având și birou ultracentral, pe Ion Câmpineanu, lângă Intercontinental.
„Ne este tot mai greu să facem scouting. Lumea a aflat că există o problemă și preferă să se ferească complet. Din păcate, fenomenul acesta este foarte extins. Sunt cel puțin 10 agenții pe piață care câștigă bani frumoși, pe promisiuni deșarte. Noi suntem pe piață din 2002, am făcut mii de reclame, avem o reputație excelentă în domeniu. Dar uite că a apărut firma asta care ne folosește numele și acum primesc aproape zilnic telefoane de la persoane păcălite, care consideră că despre noi este vorba”, spune Cosmin Momir, administratorul agenției de casting Shine. – scrie Robert pe www.puterea.ro
Fenomenul este mai nou prezent și la noi în Călărași. De la finele anului 2018, în zonele aglomerate ale orașului, spre exemplu Piața Big, intersecția de la Orizont sunt locurile ideale în care țeparii firmei de casting își fac simțită prezența.
Escrocheria merge mai departe în Călărași
De câteva luni de zile firma INSTRUMENTAL THEORY SRL cu sediul social prin București face ravagii în Călărași. Escrocii, trei la număr, acționează în zonele populate și de maxim interes din Călărași, cum ar fi, de exemplu, Piața Big sau intersecția de la Orizont. Odată ajunși acolo, aceștia abordează trecătorii, adesea femei și bărbați tineri, cărora le oferă ședințe foto și „oportunitatea” de a apărea în reclame pentru diferite mărci de haine sau produse cosmetice.
Pradă acestei șarlatanii au căzut mai mulți călărășeni, printre aceștia numărându-se și Ștefania , o tânără care a povestit pentru Călărași News experiența neplăcută prin care a trecut.
Mergeam pe stradă, trebuia să ajung să plătesc o factură în oraș. Am trecut prin fața unei patiserii din zona Orizont și acolo era un baiat care împărțea pliante oamenilor care treceau pe acolo. Am văzut, înainte să mă apropii de el cum încerca să explice oamenilor ceva, gesticula și explica. Am fost foarte curioasă să văd ce face acel domn cu pliante și am trecut pe langa el. M-a oprit și a zis că sunt frumoasă și merit o viață mai bună. Suna a tehnică de cucerit, nu de marketing. Mi-a arătat câteva imagini pe un pliant de proasta calitate și a zis ca as fi bună pentru reclame și reviste. A zis că e momentul meu să fac acest pas. M-a luat cu vrăjeli iefetine. Abia la final am realizat că toată treaba asta e o mare țeapă.
Andreea P. – „ Ne-a orpit pe stradă și ne-a explicat una alta, niște minciuni, asta cred că au fost. Am rămas cu banii dați și cu un bon fiscal. Poliția nu le poate face nimic”
Ioana E. – „Am fost și eu păcălită anul trecut, prin decembrie 2018. Mi-au spus că trebuie să facem un album foto, de prezentare și am acceptat repede. Nu părea să fie ceva nașpa.
Asta e o lecție -pentru mine. O să fiu mult mai atentă data viitoare”.
Situația din Călărași este scăpată de sub control. Autoritățile susțin faptul că firma își desfășoară activitatea în conformitate cu legile în vigoare.